شرح خبر

تیم پلاک و دو نفر از دانشمندان مسئول این پروژه نازارنو ماندولسی Nazzareno Mandolesi و ژان لوپ پوژه Jean-Loup Puget جایزه معتبر بنیاد گروبر را دریافت کرده اند. پروژه اروپایی پلانک که از سال 2009 تا 2013 به جمع آوری داده های تابش زمینه کیهان با دقتی که پیش از این در دسترس نبود، پرداخته است برنده این جایزه معتبر است.


در اطلاعیه بنیاد گروبر آمده است که این جایزه به دلیل پژوهش پیش رو این گروه اهدا می شود که با اندازه گیری اختلالات دمایی تابش زمینه کیهان، اطلاعات دقیقی در موردمولفه های تشکیل دهنده، هندسه و تحول کیهان در اختیار ما قرار داده است.

ماندولسی و پوژه که هر یک مسئول یکی از آشکارسازهای پلانک بوده اند هریک 125 هزار دلار و مابقی 250 هزار دلار به تیم پلانک اهدا شده است. جایزه در مجمع عمومی انجمن بین المللی نجوم که در 20 اگوست امسال در وین برگزار می شود، اهدا می گردد.

دو ابزار رصدی پلانک در طول موج های بزرگتر از نور مرئی، کیهان را مشاهد کرده است. ابزار فرکانس بالا در فروسرخ-دور و ابزار دوم در فرکانس پایین در ریزموج رادیویی کیهان را رصد کرده است. تیم پلانک به طور مشخص به بررسی تابش زمینه کیهان که تصویری از کیهان آغازین را در اختیار می گذارد پرداخته است. نتایج این گروه پژوهشی در تثبیت مدل استاندارد کیهان شناسی نقش عمده ای داشته است.

منبع خبر: بنیاد گروبر

مجمع بین المللی نجوم



نویسنده خبر: شانت باغرام
کد خبر :‌ 2514

آمار بازدید: ۲۳۷
همرسانی این خبر را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید:
«استفاده از اخبار انجمن فیزیک ایران و انتشار آنها، به شرط
ارجاع دقیق و مناسب به خبرنامه‌ی انجمن بلا مانع است.»‌


صفحه انجمن فیزیک ایران را دنبال کنید




حامیان انجمن فیزیک ایران   (به حامیان انجمن بپیوندید)
  • پژوهشگاه دانش‌های بنیادی
  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشکده فیزیک دانشگاه تهران

کلیه حقوق مربوط به محتویات این سایت محفوظ و متعلق به انجمن فیریک ایران می‌باشد.
Server: Iran (45.82.138.40)

www.irandg.com