شرح خبر
در پی انتشار اخباری در خصوص حذف مقالات یک دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی به دلیل تقلب در معرفی داور غیرواقعی، و انعکاس این خبر در خبرنامه انجمن فیزیک ایران، آقای دکتر محمود قرآن‌نویس،‌ رئیس مرکز تحقیقات فیزیک، واحد علوم و تحقیقات این دانشگاه، که در بعضی از این مقالات نامشان به عنوان نویسنده همکار آمده بود؛ در نامه‌ای به انجمن فیزیک و به نمایندگی از اعضای هیأت علمی این دانشگاه، ضمن محکوم کردن رفتار غیراخلاقی فرد مذکور، از ارجاع پرونده ایشان به کمیته انضباطی دانشگاه مربوط اطلاع دادند. در ضمن ایشان طی نامه‌ای به انتشارات الزویر اعلام کرده‌اند که نام ایشان بدون کسب اجازه و تأیید ایشان، توسط نویسنده‌ی مسئول به لیست نویسندگان اضافه شده بود. الزویر قسمت‌هایی از نامه ایشان را در سایت خود منتشر کرده است.
بنا به گزارش «سایت دیده‌بان مقالات حذف شده»‌ کوتاهی الزویر در فرایند پذیرش این مقالات نیز مشهود است. این سایت اعلام کرده است که این ناشر، تا یک سال پس از اینکه متوجه خطای معرفی داور غیر‌واقعی توسط نویسنده مسئول مقالات شده بود، باز هم به انتشار مقالات ایشان ادامه داده است.

انجمن فیزیک ایران اعلام می‌دارد که پس از پوشش این خبر در سایت انجمن فیزیک ایران،‌ نامه‌هایی از دیگر نویسندگان همکار مقالات فوق نیز دریافت کرده است، که اعلام داشته‌اند به هیچ‌وجه از رفتار غیراخلاقی نویسنده مسئول آگاه نبوده‌اند و خود را در این خطا، نه تنها مقصر نمی‌دانند که به نوعی قربانی می‌دانند. موضوع در کمیته اخلاقیات انجمن فیزیک ایران در حال بررسی است.


نویسنده خبر: سمانه کیایی
کد خبر :‌ 2378

آمار بازدید: ۲۶۵
همرسانی این خبر را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید:
«استفاده از اخبار انجمن فیزیک ایران و انتشار آنها، به شرط
ارجاع دقیق و مناسب به خبرنامه‌ی انجمن بلا مانع است.»‌


صفحه انجمن فیزیک ایران را دنبال کنید




حامیان انجمن فیزیک ایران   (به حامیان انجمن بپیوندید)
  • پژوهشگاه دانش‌های بنیادی
  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشکده فیزیک دانشگاه تهران

کلیه حقوق مربوط به محتویات این سایت محفوظ و متعلق به انجمن فیریک ایران می‌باشد.
Server: Iran (45.82.138.40)

www.irandg.com