شرح خبر

تلسکوپ خورشیدی جدید Daniel K. Inouye (دانیل کی. اینوی) امکان بررسی خورشید با جزئیات بی‌سابقه‌ای را برای ما فراهم کرده است.


سلول‌های همرفتی حبابی، که هر کدام از آنها تقریباً به‌اندازه‌ی شهر تگزاس است، در سطح خورشید فرو می‌روند و بالا می‌آیند.


یک تلسکوپ خورشیدی جدید در هاوایی اولین فیلم و تصویر خود از سطح خورشید را تهیه کرده است. این تصاویر تاکنون بیشترین وضوح تصویری (رزولوشن) از ستاره‌ی خودی را دارند و جزئیاتی با اندازه‌ی ۱۸ مایل را از سطح خورشید نشان می‌دهند.

تلسکوپ خورشیدی Daniel K. Inouye در آتشفشان هالئاکالا (یا آتشفشان مائوئی خاوری) در جزیره‌ی مائوئی (هاوایی) قرار دارد. آینه‌ی اولیه‌ی آن به‌بزرگی ۴ متر (حدود ۱۳ فوت) بزرگ‌ترین تلسکوپ خورشیدی روی زمین است و قرار است ریزترین جزئیات روی خورشید را نشان دهد. دانشمندان امیدوارند بااستفاده‌از ابزارهای پیشرفته و با توان تفکیک ‌بالای این تلسکوپ به شناخت بهتری از رازهای باقی‌مانده‌ی نزدیک‌ترین ستاره‌ به زمین برسند.


ستاره‌ی حباب‌دار

الگوی دانه‌ای در تصویر «نور اول» تلسکوپ نشان‌دهنده‌ی سلول‌های پلاسمایی روی سطح خورشید است. پلاسمای داغ از درون خورشید به سطح می‌آید، سرد می‌شود و در فرایندی به‌نام همرفت دوباره به درون خورشید فرو می‌افتد؛ مانند حباب‌های آب در قوری درحال جوش.

بخش‌های داغ‌تر جایی است که در آنجا پلاسمای جدید تازه از زیر به سطح آمده در عکس روشن‌تر دیده می‌شود، درحالی‌که بخش‌هایی که در آنجا پلاسمای سرد به درون خورشید برمی‌گردد، تاریک‌ است. دانه‌هایی که در اولین تصویر تلسکوپ دیده می‌شوند تقریباً به‌اندازه‌ی شهر تگزاس است.

حرکت‌های حبابی پلاسمای داغ در خورشید به برخی از بزرگ‌ترین رازهای باقی‌مانده‌ی ستاره‌ی خودی گره خورده است. ازآنجاکه پلاسما باردار الکتریکی است، حرکات آن می‌تواند باعث ایجاد میدان‌های مغناطیسی شود. میدان‌های مغناطیسی خورشید باعث ایجاد بسیاری از رفتارهای دینامیکی خورشید است، رفتارهایی مانند طوفان‌های خورشیدی که ماهواره‌ها و شبکه‌های برق روی زمین را مختل می‌کند.

ربکا سنتانو الیوت، دانشمند خورشیدشناس در مرکز ملی تحقیقات جوی،‌ به (سایت) Astronomy می‌گوید: منشاء بیشتر طوفان‌های خورشیدی در جاهایی است که قدرت مغناطیسی قوی و تمرکز بسیار بالایی از نیروهای مغناطیسی وجود دارد.

رازهای مغناطیسی

درک و بررسی بهتر میدان‌های مغناطیسی خورشید به محققان این امکان را می‌دهد که زمان طوفان‌های خورشیدی خطرناک را پیش‌بینی کنند.

بیشتر ابزارهای تلسکوپ برای بررسی میدان‌های مغناطیسی مناسب هستند، زیرا می‌توانند نور ورای روشنایی و رنگی را که حاوی اطلاعاتی درباره‌ی نیروهای مغناطیسی در جو خورشید هستند، بررسی کند.

علاوه‌براین توانایی این تلسکوپ برای تهیه جزئیات دقیق‌تر از سطح خورشید، نسبت به آنچه تاکنون انجام شده، به دانشمندان کمک می‌کند تا نظریه‌های مربوط به عملکرد خورشید را که در رصدهای پیشین به آنها بی‌توجهی شده است بیازمایند.

سنتانو الیوت می‌گوید فکر می‌کنم که این یک جهش بزرگ در زمینه رصدی در حوزه کاری ما باشد.


در این نشانی اینترنتی، فیلمی مرتبط با موضوع خبر را درمی‌یابید.

https://youtu.be/znBesUwVOok


نویسنده: Erika K. Carlson



نویسنده خبر: سمانه نوروزی
کد خبر :‌ 2990

آمار بازدید: ۲۷۰
همرسانی این خبر را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید:
«استفاده از اخبار انجمن فیزیک ایران و انتشار آنها، به شرط
ارجاع دقیق و مناسب به خبرنامه‌ی انجمن بلا مانع است.»‌


صفحه انجمن فیزیک ایران را دنبال کنید




حامیان انجمن فیزیک ایران   (به حامیان انجمن بپیوندید)
  • پژوهشگاه دانش‌های بنیادی
  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشکده فیزیک دانشگاه تهران

کلیه حقوق مربوط به محتویات این سایت محفوظ و متعلق به انجمن فیریک ایران می‌باشد.
Server: Iran (45.82.138.40)

www.irandg.com