شرح خبر

پژوهشگران با استفاده از تغییر تکنیکی موسوم به تصویربرداری شبح imaging) ghost) به روشی برای تشخیص چهره دست یافته اند که بدون الگوریتم های پیچیده تحلیل تصویر کار می کند.

سیستم های تشخیص چهره اغلب عکس شخص را تحلیل کرده، ویژگی های خاص صورت را انتخاب می کنند تا بعدا در پایگاه داده هایی که از عکس های تحلیل شده قبلی به دست آمده مورد جستجو قرار بگیرد. اما چه میشد اگر میتوانستیم از روی مرحله تحلیل بپریم و مستقیما از نور برای تعیین مشابهت استفاده کنیم؟ این ایده ای است که توسط لیزیانگ چن Lixiang Chen و همکارانش از دانشگاه زیامن در چین داده شده است. آن ها یک سیستم تشخیص چهره ساده را بر اساس تصویربرداری شبح ارائه داده اند. این روش، مشابهت ها را با جستجوی همبستگی بین دو پرتوی نوری که با اطلاعات تصویر چاپ شده اند پیدا می کند.

تصویربرداری شبح از همبستگی بین فوتون ها استفاده می کند تا تصویر اجسام را با حداقل نوردهی به دست بیاورد. متداولترین روش شامل تاباندن پرتوی نور به یک بلور خاص است که جریانی از جفت فوتون های درهم تنیده ایجاد می کند. یکی از فوتون های هر جفت به سمت جسم حرکت می کند در حالیکه فوتون دیگر (که به عنوان مرجع است) مسیری خالی را در پیش می گیرد. هر دو راه به آشکارسازهایی ختم می شود که خروجی آن ها با هم ترکیب می شود تا تصویری از جسم بسازد.

برای تشخیص چهره، گروه چن در عوض چیدمان دیگری را طراحی و امتحان کرده است که پرتوی نور اولیه را با تصویری از صورت شخص منقوش می کند. وقتی این نورِ "طرح دار" به بلور میرسد، اطلاعاتش را بین فوتون های در هم تنیده به اشتراک می گذارد. یک تغییردهنده نور در یکی از مسیرها قرار داده شده که مانند ماسک عمل می کند و میتوان آن را با مجموعه ای از تصاویر آزمون برنامه ریزی کرد. در یکی از آزمایشها محققان پنج عکس صورت مختلف را به عنوان تصویر آزمون به کار بردند و وقتی که تصویر آزمون همان تصویر صورت اولیه بود، متوجه یک قله شدید همبستگی در آشکارساز ترکیب کننده شدند. به گفته پژوهشگران این گروه روش آن ها می تواند در شرایط نور کم مانند عملیات مخفی که باید از شناسایی توسط فرد هدف جلوگیری شود کاربرد داشته باشد.

این تحقیق در Physical Review Letters به چاپ رسیده است.

منبع

Face Recognition with Ghost Imaging



نویسنده خبر: مریم ذوقی
کد خبر :‌ 2776

آمار بازدید: ۲۴۳
همرسانی این خبر را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید:
«استفاده از اخبار انجمن فیزیک ایران و انتشار آنها، به شرط
ارجاع دقیق و مناسب به خبرنامه‌ی انجمن بلا مانع است.»‌


صفحه انجمن فیزیک ایران را دنبال کنید




حامیان انجمن فیزیک ایران   (به حامیان انجمن بپیوندید)
  • پژوهشگاه دانش‌های بنیادی
  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشکده فیزیک دانشگاه تهران

کلیه حقوق مربوط به محتویات این سایت محفوظ و متعلق به انجمن فیریک ایران می‌باشد.
Server: Iran (45.82.138.40)

www.irandg.com