شرح خبر

در سال 1397 بیش از 130 خبر علمی در وبگاه انجمن فیزیک ایران به طبع رسید. از این خبرها می توان به برخی از آن ها اشاره کرد، تا مروری باشد بر سالی که گذشت.

جایزه نوبل به پیشگامان فیزیک لیزر رسید و پس از 55 سال یک زن در میان برندگان نوبل فیزیک قرار گرفت. گروه ICE CUBE به دنبال رد پای اندکنش نوترینوها در واکنش های دوربرد بود. ایده هایی برای استفاده از فراماده در شتاب دهنده ذرات مطرح شد. در مورد کنترل نور با نانوذرات پژوهش هایی انجام گرفت. ابررسانایی دمای اتاق ، در هم تندیگی و فیزیک گرافن همچنان موضوع پژوهش های روز است. در سالی که گذشت پژوهش های با تیترهای جذابی چون فیلم برداری الکترون ها با استفاده از فونون ها ، تولد نانو پلاسما، آزمون نسبیت عام با سیاهچاله مرکزی کهکشان راه شیری در صدر اخبار بود.

در نجوم و کیهان شناسی خبرهایی از این دست داشتیم: چینی ها اولین بار آن سوی ماه را دیدند. بحث در مورد تمدن های فرا زمینی با شهاب سنگ اوماما دوباره داغ شد و انسان به نزدیکترین فاصله از خورشید دست یافت. در فیزیک ذرات واپاشی هیگز به کوارک ته به دست آمد.

ایرانی ها در علوم موفقیت هایی را به دست آوردند که تعدادی از آن ها به شرح زیر است:

همچنین خبرنامه انجمن فیزیک گفتگویی رابا دکتر علی اسفندیار درباره چاپ مقالات جدیدش در نیچر و ساینس ترتیب داد همچنین پرسش و پاسخی با مرضیه فرهنگ درباره پلانک داشت. گزارشی از کنفرانس فیزیک ایران را به طبع رساند.

همچنین خبرنامه مهم ترین رویدادهای سال 2018 میلادی را پوشش داد. از این میان باز تعریف چهار واحد بنیادی: کیلوگرم، آمپر، کلوین و مول و تغییر نام قانون هابل به قانون هابل-لومتر از مهم ترین اتفاق ها مربوط به جامعه علمی فیزیک بود.

در انتها خبرنامه انجمن فیزیک از طرف تمام همکاران این بخش و انجمن فیزیک ایران، سالی پر از شادی و بهروزی را برای ایرانیان آرزومند است. باشد که سال پیش رو بهترین ها را برای ما در علم و زندگی ارمغان آورد.



نویسنده خبر: شانت باغرام
کد خبر :‌ 2771

آمار بازدید: ۲۵۶
همرسانی این خبر را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید:
«استفاده از اخبار انجمن فیزیک ایران و انتشار آنها، به شرط
ارجاع دقیق و مناسب به خبرنامه‌ی انجمن بلا مانع است.»‌


صفحه انجمن فیزیک ایران را دنبال کنید




حامیان انجمن فیزیک ایران   (به حامیان انجمن بپیوندید)
  • پژوهشگاه دانش‌های بنیادی
  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشکده فیزیک دانشگاه تهران

کلیه حقوق مربوط به محتویات این سایت محفوظ و متعلق به انجمن فیریک ایران می‌باشد.
Server: Iran (45.82.138.40)

www.irandg.com