زهرا داوری دانشجوی دکتری دانشکده فیزیک دانشگاه بوعلی همدان مقاله ای را همراه همکاران بین المللی خود در "نیچر-استرونومی" به چاپ رسانده است.

به نقل از وبگاه سرآمدان علمی کشور

"یکی از معماهای بزرگ کیهان شناسی نوین، وجود ماده تاریک است. اگر چه ما قادر به دیدن آن به طور مستقیم نیستیم، اما توجیه پدیده‌های مختلف مشاهده شده مانند حرکت گاز در کهکشان‌ها، حضور آن را تایید می‌کند. بیشتر اینکه، ستاره‌ها در حال حاضر قادر به تولید جاذبه گرانشی کافی برای توضیح حرکت گازها در کهکشان‌ها نیستند و وجود ماده تاریک نامرئی با مقداری تقریبا شش برابر بیشتر از ماده معمولی لازم می‌شود. البته فرضیه‌های دیگری توسط دانشمندان به عنوان جایگزینی برای ماده تاریک معرفی شده است ازآن جمله می توان نظریه گرانش اصلاح شده‌ی نیوتنی را معرفی نمود . این نظریه در سال ۱۹۸۳ توسط موتی میلگرام پیشنهاد شد و طبق آن در مقیاس‌های کمتر از شتاب بنیادی ده به توان ده متر بر مجذور ثانیه, گرانش نیوتنی باید اصلاح شود. در این پژوهش با بررسی داده‌های رصدی منحنی چرخش 193 کهکشان دیسکی از پایگاه داده THINGS و SPARC و با کمک استناج آماری بایزین نشان داده شد که احتمال وجود یک شتاب بنیادی در گرانش اصلاح شده‌ی نیوتنی اساساً صفر است. به بیانی دیگر نشان داده می‌‍شود که در بازه ده سیگما چنین ثابتی وجود ندارد و نمی‌تواند یک نظریه اساسی در سطح کهکشان‌ها باشد. لذا این پژوهش ضرورت وجود ماده تاریک را تقویت می‌کند. به گفته‌ی دیوی رودریگز( استاد دانشگاه فدرال اسپریتو سانتو) ، سرپرست این پروژه: "این شاید قوی ترین شاهد در مورد نقض نظریه جایگزین MONDبرای ماده تاریک باشد. اگر چه فقط تعداد کمی کهکشان برای کنار گذاشتن این مدل کافی است، اما بررسی انجام شده در این پروژه بر روی ترکیبی از 200 کهکشان نشان داده است که احتمال درستی این نظریه بسیار ناچیز است. عضو دیگر این گروه والریو مارا( استاد دانشگاه فدرال اسپریتو سانتو) می گوید: "علی‌رغم ناشناخته بودن ماهیت ماده تاریک این مطالعه تأیید کننده وجود آن است” و به گفته آنتونیو دل پاپولوو( استاد دانشگاه کاتانیا) "احتمالا ماده تاریک بسیار متفاوت از آنچه امروز ما تصور می کنیم، می‌باشد." لازم به ذکر است نویسنده دیگر این مقاله خانم زهرا داوری دانشجوی دوره دکتری کیهان شناسی از دانشگاه بوعلی سینا- همدان میباشند که در طول دوره فرصت مطالعاتی، ایشان در دانشگاه کاتانیا محاسبات عددی و آماری این پژوهش را انجام داده است. نتایج حاصل از این کار در روز 18 ژوئن 2018 در مجله Nature Astronomy منتشر شد. برای مشاهده این مقاله، لینک مقاله را کلیک نمایید."

منبع خبر: فدراسیون سرآمدن علمی ایران