شرح خبر


یکصدو هفتاد و نهمین جلسه باشگاه فیزیک تهران در روز دوشنبه ۶ مردادماه ۱۳۹۹ به صورت مجازی برگزار شد. در این نشست محمدرضا اجتهادی استاد دانشگاه صنعتی شریف و رئیس انجمن فیزیک ایران سخنرانی خود را با این عنوان ارائه نمودند: «یک کیلوگرم چقدر است؟ کتابهای درسی از سال آینده باید تغییر کنند.» در مقدمه‌ این ارائه آمده است: «احتمالاً از درس‌های فیزیک می‌دانید که تمام کمیت‌های قابل‌اندازه‌گیری در علم و مهندسی بر اساس ۷ کمیت اصلی بیان می‌شوند. برای این هفت کمیت هم واحد‌های استانداردی وجود دارد مانند متر برای طول، یا ثانیه برای زمان. شاید بدانید که این واحدهای اصلی چه هستند و چگونه تعریف می‌شوند. شاید هم شنیده باشید که مثلاً در فلان سال واحد اصلی "بار الکتریکی" جای خود را به واحد اصلی "جریان الکتریکی" داد یا تعریف ثانیه تغییر کرد.
این تغییرات چگونه انجام می‌شوند؟ چرا انجام می‌شوند؟ چه نهاد بین‌المللی این کار را انجام می‌دهد؟ ضمانت قبول آن توسط جامعه جهانی چیست؟
در سال گذشته بزرگترین تغییرات در تعریف این کمیت‌ها و واحدهای متناظر با آنها صورت گرفت و دستگاه واحدهای استاندارد (SI) دوباره تعریف شد. در این گفتار با واحدهای جدید SI و تعریف آنها و نیز ساز و کار این تغییر آشنا خواهید شد. این تغییر چه تاثیری در علم و فن‌آوری خواهد داشت؟ کمترین آن این است که کتاب‌های درسی باید تصحیح شوند.»

پیش از ارائه این سخنرانی نیز آقای علی فرنودی به ارائه اخبار جدید فیزیک پرداختند.

این جلسه باشگاه فیزیک تهران به صورت زنده از طریق کانال آپارات انجمن فیزیک ایران (در نشانی aparat.com/socialpsi/live) پخش شد.
برای مشاهده فیلم کامل این جلسه می‌توانید اینجا را کلیک کنید و یا به این لینک در کانال یوتیوب انجمن مراجعه فرمایید: https://youtu.be/4eqKxIdoKOk





نویسنده خبر: علی مسچیان
کد خبر :‌ 3101

آمار بازدید: ۲۵۹
همرسانی این خبر را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید:
«استفاده از اخبار انجمن فیزیک ایران و انتشار آنها، به شرط
ارجاع دقیق و مناسب به خبرنامه‌ی انجمن بلا مانع است.»‌


صفحه انجمن فیزیک ایران را دنبال کنید




حامیان انجمن فیزیک ایران   (به حامیان انجمن بپیوندید)
  • پژوهشگاه دانش‌های بنیادی
  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشکده فیزیک دانشگاه تهران

کلیه حقوق مربوط به محتویات این سایت محفوظ و متعلق به انجمن فیریک ایران می‌باشد.
Server: Iran (45.82.138.40)

www.irandg.com