شرح خبر

جایزه گروبر در کیهان شناسی امسال 2020 به لارس هرنکویست Lars Hernquist و ولکر سپرینگر Volker Springel به خاطر شبیه سازی های کیهانی رسید.

ولکر سپرینگل (ماکس پلانک) لارس هرنکویست (هاروارد) برندگان گروبر 2020

جایزه گروبر در کیهان شناسی Gruber prize in cosmology که توسط بنیاد گروبر و با همکاری انجمن فیزیک امریکا اهدا می شود. جایزه ای است به منجمان و کیهان شناسان که تحقیقات آن ها نقش مهمی در فهم ما از کیهان داشته باشد. این جایزه امسال به هرنکویست (مرکز اخترفیزیک، دانشگاه هاروارد) و سپرینگر (موسسه اخترفیزیک ماکس پلانک) به خاطر شبیه سازی های بزرگ مقیاس کیهانی اهدا شده است. شبیه سازی هایی که نه تنها منجر به کشفیات توسط خود این دو فرد و گروهشان انجامیده، بلکه این شبیه سازی ها به منبع ارزشمندی برای دیگر محققان برای پژوهششان تبدیل شده است.

این شبیه سازی ها که با استفاده از شرایط اولیه کیهان و فیزیک ناپایداری گرانشی طراحی شده ، هم اکنون آزمایشگاهی در داخل رایانه، برای آزمودن نظریه های تشکیل ساختار در کیهان شناسی است. در این شبیه سازی ها نحوه شکل گیری کهکشان ها، گروه های کهکشانی و خوشه های کهکشانی شبیه سازی شده مورد مطالعه قرار می گیرند.

هرنکویست که از دهه 80 میلادی و سپرینگر یک دهه بعد وارد این حوزه پژوهشی شده اند، همکاری بسیار طولانی و موثری در این حوزه داشته اند. بسیاری از کدهای شبیه سازی ساختارهای بزرگ مقیاس کیهان توسط این دو فرد و همکارانشان توسعه یافته است به طور مثال کد GADGET که برای شبیه سازی میلینیوم استفاده شده است. لارس و ولکر همچنین نقش مهمی در توسعه کدهای شبیه سازی برای درنظرگرفتن اثرات بازخورد feedback ماده باریونی و فهم ارتباط ابرسیاهچاله های مرکز کهکشان و خود کهکشان داشته اند.

منبع خبر: وبگاه رسمی جایزه گروبر



نویسنده خبر: شانت باغرام
کد خبر :‌ 3048

آمار بازدید: ۲۴۳
همرسانی این خبر را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید:
«استفاده از اخبار انجمن فیزیک ایران و انتشار آنها، به شرط
ارجاع دقیق و مناسب به خبرنامه‌ی انجمن بلا مانع است.»‌


صفحه انجمن فیزیک ایران را دنبال کنید




حامیان انجمن فیزیک ایران   (به حامیان انجمن بپیوندید)
  • پژوهشگاه دانش‌های بنیادی
  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشکده فیزیک دانشگاه تهران

کلیه حقوق مربوط به محتویات این سایت محفوظ و متعلق به انجمن فیریک ایران می‌باشد.
Server: Iran (45.82.138.40)

www.irandg.com