شرح خبر

دکتر امین فرهنگ، دکتر حبیب خسروشاهی و دکتر عاطفه جوادی از پژوهشکده نجوم پژوهشگاه دانش های بنیادی با همکاران خود از دانشگاه "کییل" انگلستان، جاکوب ون لون Jacco Th. van Loon ومندی بیلیMandy Bailey پژوهشی را با عنوان " نقشه سه بعدی از حباب داغ محلی با استفاده از باندهای پخشی میان ستاره ای" را مجله معتبر نیچر استرونومی به چاپ رسانده اند.

از خبرگزاری ایسنا: این تصویر نمایی سه بعدی از گازهای ارگانیک درون حباب محلی است. خورشید و منظومه شمسی با فلش نشان داده شده‌اند و مرکز کهکشان راه شیری در جهت محور X است. چگالی گاز با ستون رنگی در سمت چپ نمایش داده شده است که نمایانگر لگاریتمِ چگالی برحسب معکوس سانتی‌متر مکعب است.


داستان این پژوهش از آن جا آغاز می شود که خورشید در یکی از بازوهای کهشان راه شیری در حال چرخش است. این بازوها مملو از گازهای میان ستاره ای، مولکول ها و غبار هستند. سوال از این جا مطرح می شود که به نظر می رسد خورشید در ناحیه از بازوی کهکشان قرار دارد که نسبت به اطراف خود چگالی کمتری دارد ولی به شدت داغ است.

منجمان این مکان‌های داغ و خالی را "حباب" و حبابی که خورشید در درون آن قرار گرفته است را "حباب محلی" می‌نامند. گروه پژوهشگران ایرانی با استفاده از باندهای پخشی میان ستاره ای توانسته اند اولین نقشه سه بعدی حباب محلی را به دست آورند. دکتر امین فرهنگ نویسنده این مقاله در گفتگو با ایسنا گفته است.

"سوال این بود که آیا می‌توانیم این باندها را در فضای نزدیک به خودمان هم ببینیم؟ و از سوی دیگر

چون این مولکول‌ها سنگین و بزرگ هستند آیا می‌توانند با مکانیزم خاصی در محیط‌های داغی مثل

حباب محلی هم زنده بمانند یا خیر؟ آنچه برای ما اهمیت داشت به دست آوردن نقشه حباب محلی با استفاده از "باندهای پخشی میان ستاره‌ای" بود."

انجمن فیزیک ایران این موفقیت را به منجمان ایرانی تبریک گفته و در آینده نزدیک گزارشی با جزییات بیشتر از این پژوهش را آماده خواهد کرد.

منبع خبر: وبگاه نیچر استرونومی

خبرگزاری ایسنا



نویسنده خبر: شانت باغرام
کد خبر :‌ 2844

آمار بازدید: ۲۵۸
همرسانی این خبر را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید:
«استفاده از اخبار انجمن فیزیک ایران و انتشار آنها، به شرط
ارجاع دقیق و مناسب به خبرنامه‌ی انجمن بلا مانع است.»‌


صفحه انجمن فیزیک ایران را دنبال کنید




حامیان انجمن فیزیک ایران   (به حامیان انجمن بپیوندید)
  • پژوهشگاه دانش‌های بنیادی
  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشکده فیزیک دانشگاه تهران

کلیه حقوق مربوط به محتویات این سایت محفوظ و متعلق به انجمن فیریک ایران می‌باشد.
Server: Iran (45.82.138.40)

www.irandg.com