شرح خبر

علائمی که نشان می‌داد یک برخورد کهکشانی جرم نامرئی را ایجاد کرده است، رد شد.

چهارقلوهای کهکشانی: آنطور که انحراف نور کهکشان‌های دور توسط ماده تاریک نامرئی نشان می‌داد و در این تصویر به صورت چرخش ماده حول چهار کهکشان بزرگ در خوشه Abell 3827 دیده می‌شود، به نظر می آمد که ماده تاریک می‌تواند در برخورد کهکشان‌ها از ستاره‌ها جدا شود. اما داده‌های جدید این ایده را رد می‌کنند.

ماده تاریک هنوز هم خجالتی‌ترین ذره در فیزیک است. بر طبق گزارش 6 آوریل ستاره‌شناسان در هفته ستاره‌شناسی و علوم فضایی اروپا در لیورپول انگلستان، مشاهدات جدید حاکی از آن است که ماده تاریک در خوشه کهکشانی Abell 3827 سرسختانه به بقیه انواع ماده از جمله خودش بی‌اعتنایی می‌کند. همچنین گزارش آنلاین این تحقیق در arXiv.org یافته‌های پیشین مبنی بر اینکه ستاره‌ها در Abell 3827 از ماده تاریکشان جدا شده اند را نفی می‌کند (Abell 3827 خوشه‌ای شامل چهار کهکشان در حال برخورد است که حدود 3/1 میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارد. SN:5/16/15,P.10). آن زمان کهکشان شناس ریچارد ماسی Richard Massey و همکارانش پیشنهاد داده بودند که ماده تاریک ممکن است در اثر برهمکنش با یک توده‌ی دیگر از ماده تاریک، از کهکشان خودش جا مانده باشد- در حالی که نظریه استاندارد چنین چیزی را نمی‌گوید. آنطور که می‌دانیم ماده تاریک که بخش عمده جرم کیهان را تشکیل می‌دهد، فقط با ماده معمولی و مرئی از طریق گرانش برهمکنش دارد.

اما رصدهای بیشتر اخیر با آرایه میلی‌متری بزرگ آتاکاما Atacama در شیلی نشان می‌دهد که ماده تاریک در واقع همانطور که قبلاً انتظار می‌رفت رفتار می‌کند.

ماسی از دانشگاه دورهام انگلستان می‌گوید « ما با طول موج‌های بلندتر به بررسی‌ها ادامه دادیم و متوجه شدیم که باید اعتراف کنیم که اشتباه کردیم و ماده تاریک همان‌جایی است که باید می‌بود.

طبق نظر ماسی، هنوز هم امکان دارد که خوشه‌های کهکشانی دیگر ابرهایی به جا مانده از ماده تاریک را آشکار کنند. گروه او یک تلسکوپ بالونی به نام Super BIT را ابداع کرده‌اند و امیدوارند با کمک آن صدها خوشه کهکشانی دیگر را برای رفتار متفاوت ماده تاریک امتحان کنند.

ماسی‌‌ می‌گوید « متاسفانه دانسته‌هایمان خیلی کم است. ما همچنان تلاش می‌کنیم که یک قدم به جلو برداریم و به لحظات آغازین دست پیدا کنیم».

نگاهی دوباره: رصد همان کهکشان‌ها در طول موج‌های بلندتر فروسرخ و میلی متر با رصدخانه آرایه میلی‌متری بزرگ آتاکاما نشان داد که ماده تاریک (مشخص شده با رنگ قرمز) در برخورد کهکشانی به ستاره‌ها چسبیده است.

منبع

Dark matter isn’t interacting with itself after all

نویسنده خبر: مریم ذوقی
کد خبر :‌ 2490

آمار بازدید: ۲۳۵
همرسانی این خبر را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید:
«استفاده از اخبار انجمن فیزیک ایران و انتشار آنها، به شرط
ارجاع دقیق و مناسب به خبرنامه‌ی انجمن بلا مانع است.»‌


صفحه انجمن فیزیک ایران را دنبال کنید




حامیان انجمن فیزیک ایران   (به حامیان انجمن بپیوندید)
  • پژوهشگاه دانش‌های بنیادی
  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشکده فیزیک دانشگاه تهران

کلیه حقوق مربوط به محتویات این سایت محفوظ و متعلق به انجمن فیریک ایران می‌باشد.
Server: Iran (45.82.138.40)

www.irandg.com