شرح خبر
در مقاله جدیدی که رابرت دیجکگراف Robbert Dijkgraaf و ادوارد ویتن Edward Witten در مورد گرانش توپولوزیک Topological Gravity بر روی وبگاه arXiv قرار داده اند به نقش مهم مریم میرزخانی در فهم گرانش توپولوژیک پرداخته اند.

در این مقاله اشاره شده است که پژوهش های برجسته مریم میرزاخانی در راستای پایان نامه دکتری و در ادامه پژوهش های او پس از آن دوره نقش مهمی در این حوزه داشته است . میرزاخانی روابط مهمی را در ارتباط با گرانش توپولوژیک و مدل ماتریسی دو بعدی به اثبات رسانده است. ( نگاه کنید به مقاله شماره 1 و مقاله شماره 2 مریم میرزاخانی) این پژوهش ها باعث شده است که مباحث ریاضی مربوط به سطوح ریمانی که برای فیزیکدانان شناخته شده نبوده است، وارد بحث و پژوهش روز شود. اهمیت این پژوهش ها برای فیزیکدانان از این نظر است که نظریه ماتریسی و گرانش توپولوژیک هردو پیشنهاد هایی برای گرانش کوانتومی در دو بعد هستند.

دیجکگراف استاد ریاضی و فیزیک موسسه مطالعات پیشرفته پرینستون و رئیس علمی این مرکز و برنده جایزه اسپینوزا است. ادوارد ویتن برنده جایزه فیلدز و یکی از مهم ترین و معروف ترین ریاضی فیزیکدانان عصر حاضر است. هردو نویسنده از پیشگامان نظریه ریسمان هستند.

نویسنگان این مقاله ویتن و دیجکگراف در مقدمه این مقاله ذکرکرده اند که نوشته پیش رو مقدمه ای بر موضوع گرانش توپولوژیک است و یاد و احترامی است برای پیشگام نابغه ریاضی مریم میرزاخانی.

نویسنده خبر: شانت باغرام

منبع خبر: https://arxiv.org/abs/1804.03275



نویسنده خبر: شانت باغرام
کد خبر :‌ 2481

آمار بازدید: ۲۸۰
همرسانی این خبر را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید:
«استفاده از اخبار انجمن فیزیک ایران و انتشار آنها، به شرط
ارجاع دقیق و مناسب به خبرنامه‌ی انجمن بلا مانع است.»‌


صفحه انجمن فیزیک ایران را دنبال کنید




حامیان انجمن فیزیک ایران   (به حامیان انجمن بپیوندید)
  • پژوهشگاه دانش‌های بنیادی
  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشکده فیزیک دانشگاه تهران

کلیه حقوق مربوط به محتویات این سایت محفوظ و متعلق به انجمن فیریک ایران می‌باشد.
Server: Iran (45.82.138.40)

www.irandg.com