شرح خبر

ژئوفیزیکدان ها، در جستوجوی منابع معدنی زیرزمینی یا شناسایی جنبش های زمین ساختاری (تکنونیکی)، گرانش را با دقت بالایی اندازه گیری می نمایند. به تازگی یک ابزار حساس به گرانش، یا گرانش سنج، در ابعادی بسیار کوچک، معرفی شده است؛ این ابزار با کمک ابری از اتمهای فوق سرد که با لیزرها و آهنرباها روی یک تراشه ی چند سانتیمتری گیر افتادهاند، کار می کند.


اتم هایی که از تراشه آزاد می شوند، در میدانی لیزری، در دو مسیر متفاوت، قرار می گیرند. تداخل اتمهای درون این دو مسیر، مقیاسی از گرانش به دست می دهد. چنین پیش بینی می شود که با پیشرفتهای بیشتر، بتوان این دستگاه را در اندازه های بسیار کوچک و قابل حمل تولید نمود.

گرانش در دست شما. گرانش سنجی کوچک، بر پایه‌ی چگالش بوز-آنشتاین طراحی شده است. در این دستگاه، گرانش با دقت بالایی اندازه‌گیری می‌گردد.

 تداخل سنجی اتمها ابزاری قدرتمند در اندازه گیری گرانش یا چرخش (ر. ک. به ژیروسکوپ کوانتومی برتر) می باشد. توده ی اتم‌ها تا نزدیک به صفر مطلق سرد میشوند؛ این گونه موج کوانتومی قابل مشاهده می‌گردد. لیزرها، اتمها را در دو بازوی تداخل سنج هدایت می کنند. پس از یکی شدن مسیرها، تداخل توابع موج اتمها، به شتاب گرانشی ای که تجربه کرده اند، وابسته خواهد بود. با ترفندهای تازه میتوان گرانش در یک نقطه را با عدم قطعیت سنجید. یک راه بهبود بخشیدن به گرانش سنج های اتمی، فشردن اتمها تا آغاز همپوشانی توابع موج، و چگالش بوز-آنشتاین (BEC)، میباشد. مهمترین ویژگی این روش، ابعاد آزمایش میباشد؛ ابعاد ۱۰ تا ۱۰۰ میکرومتری این روش، صد بار کوچکتر از روشهای دیگر میباشد. با ابعاد پایینتر میتوان نایکنواختی در مسیر لیزرها را حذف نمود.


منبع خبر: وبگاه aps



نویسنده خبر: سعیده هوشمندی
کد خبر :‌ 2147

آمار بازدید: ۲۴۶
همرسانی این خبر را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید:
«استفاده از اخبار انجمن فیزیک ایران و انتشار آنها، به شرط
ارجاع دقیق و مناسب به خبرنامه‌ی انجمن بلا مانع است.»‌


صفحه انجمن فیزیک ایران را دنبال کنید




حامیان انجمن فیزیک ایران   (به حامیان انجمن بپیوندید)
  • پژوهشگاه دانش‌های بنیادی
  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشکده فیزیک دانشگاه تهران

کلیه حقوق مربوط به محتویات این سایت محفوظ و متعلق به انجمن فیریک ایران می‌باشد.
Server: Iran (45.82.138.40)

www.irandg.com