شرح خبر

انجمن فيزيك اروپا برندگان سال 2015 را براي دو تا از معتبرترين جوايز خود در اپتيك و الكترونيك كوانتومي اعلام کرد. اين جايزه‌ها هر دو سال يكبار به بالاترين دستاوردها در تحقيقات بنيادي و كاربردي فيزيك اپتيك تعلق مي‌گيرد. جوايز در جشن عمومي ويژه‌اي در 23 ژوئن در خلال كنفرانس ليزر و الكترواپتيك اروپا (CLEO/Europe) و كنفرانس الكترونيك كوانتومي اروپا [EQEC] كه در مونيخ برگزار مي‌شود اهداء خواهد شد.

جايزه سال 2015 در بخش بنيادي اپتيك و الكترونيك كوانتومي: سِر جان پندري

جايزه سال 2015 در بخش بنيادي اپتيك و الكترونيك كوانتومي به سر جان پندري استاد فيزيك ماده چگال نظري در امپريال كالج لندن در انگلستان تعلق مي‌گيرد. اين جايزه «براي كمك به فرمول بندي قوانين مربوط به تركيب كردن انواع مختلفي از مواد با ساختار نانومقياس براي ساخت شبه مواد در مقياس بزرگتر با خواص جديد و مهيج اپتيكي كه در طبيعت ديده نمي‌شوند» به پروفسور پندري اهدا مي‌شود.

سر جان پندري يك فيزيكدان نظري انگليسي است كه در 1969 با مدرك كارشناسي ارشد هنر در علوم طبيعي و يك مدرك دكترا از كالج داونينگ در كمبريج انگلستان فارغ التحصيل شده است. او استاد فيزيك ماده چگال نظري در امپريال كالج لندن است كه در آنجا رئيس دانشكده فيزيك (2001-1998) و مدير گروه دانشكده علوم فيزيكي (2002-2001) بوده است. جان پندري سهم بسزايي در علوم سطح، سيستم‌هاي نامنظم و فوتونيك داشته است. معروفترين كار او دسته بندي جديدي از مواد، يعني شبه مواد، را معرفي مي‌كند كه خواص الكترومغناطيسي آن‌ها به جاي تركيب شيميايي به ساختار داخلي‌شان بستگي دارد. او كشف كرد كه لنزهاي ايده‌آلي كه از مواد با ضريب شكست منفي ساخته شوند بر محدوديت پراش آبه در مورد تفكيك فضايي غلبه مي‌كنند، محدوديتي كه بيش از يك قرن وجود داشت. جديدترين ابتكار او در اپتيك تبديلي با نمايش تغييرشكل‌هاي ميدان به صورت پيچش فضايي كه در آن قرار دارد ويژگي‌هايي به شبه مواد مي‌دهد كه براي بازآرايي ميدان الكترومغناطيسي به صورت دلخواه لازم است. در ساده‌ترين حالت نظريه نشان مي‌دهد چطور مي‌توانيم خطوط ميدان را از كنار مانعي هدايت كنيم و بنابراين يك شنل نامرئي كننده بسازيم. فعاليت‌هاي برجسته جان پندري جوايز متعددي كسب كرده است كه از آن جمله مي‌توان به جايزه ديراك (2004) ليسانس شواليه (2004)، مدال سلطنتي (2006)، مدال ايزاك نيوتن (2013) و جايزه كاولي (2014) اشاره كرد.

جايزه سال 2015 در بخش كاربردي اپتيك و الكترونيك كوانتومي: بهرام جاويدي

جايزه سال 2015 در بخش اپتيك و الكترونيك كاربردي به پروفسور بهرام جاويدي استاد دانشگاه كانكتيكات در آمريكا تعلق مي‌گيرد. اين جايزه «براي اقدامات پيشروانه در اپتيك اطلاعاتي شامل تصويربرداري سه بعدي، نمايش سه بعدي و تصويربرداري سه بعدي از وقايع جاذب نور photon starved» به پروفسور جاويدي اهداء مي‌شود.

پروفسور بهرام جاويدي مدرك كارشناسي خود را از دانشگاه جورج واشنگتن و دكترايش در مهندسي الكترونيك را از دانشگاه ايالتي پنسيلوانيا گرفته است. او عضو هيات امناي اساتيد ممتاز در دانشگاه كانكتيكات است. پژوهش‌هاي مورد علاقه‌ي پروفسور جاويدي محدوده‌ي وسيعي از روش‌هاي تصويربرداري تبديلي با استفاده از اپتيك و فوتونيك را در بر مي‌گيرد و نقش عمده‌اي در تصويربرداري‌هاي چند بعدي فعال و غير فعال از اندازه‌ي نانو گرفته تا مقياس‌هاي ميكرو و ماكرو داشته است. فعاليت‌هاي تحقيقاتي اخير او شامل تجسم و تشخيص سه بعدي اجسام در محيط‌هاي جاذب نور به وسيله‌ي تصويربرداري غير فعال، تشخيص خودكار بيماري از طريق بيوفوتونيك با سنسورهاي فشرده‌ي ارزان قيمت براي استفاده در كشورهاي در حال توسعه، امنيت اطلاعات، رمز نگاري و شناسايي به كمك تصويربرداري كوانتومي، حسگر تصوير سه بعدي منعطف و غير تخت و تصويربرداري به طريق بيولوژيكي است. پروفسور جاويدي براي دستاوردهاي برجسته‌ي خود‌ با استفاده از چندين روش مختلف، شناخته شده است. او عضو هشت انجمن از قبيل IEEE، OSA، SPIE، EOS و IOP است. در اوايل كارش بنياد ملي علوم آمريكا به او عنوان پژوهشگر جوان رياست جمهوري داد. پروفسور جاويدي در فناوري پراش موجي از SPIE جايزه‌ي دنيس گِيبر (2005) و جايزه‌ي دستاورد فناوري (2008) گرفته است. او همچنين در 2008 برنده‌ي جايزه‌ي مقاله‌ي دونالد جي فينك از IEEE و جايزه‌ي عضو بنياد سيمون گاگنهايم شد. بنياد الكساندر فون هامبولت آلمان در سال 2007 جايزه‌ي هامبولت را به پروفسور جاويدي اختصاص داد.

اطلاعاتي در مورد EPS-QEOD

انجمن فيزيك اروپا (EPS) مجمعي بين المللي براي گفتگوي فيزيكدان‌ها فراهم مي‌كند و مانند يك فدراسيون براي انجمن‌هاي فيزيك ملي است. EPS در 1968 تاسيس شده و نقشي راهبردي در فعاليت‌هاي علمي و همينطور سياسي جامعه‌ي فيزيكدان‌هاي اروپا دارد. بخش اپتيك و الكترونيك كوانتومي [QEOD] در EPS به واسطه‌ي بازه‌ي وسيع فعاليت‌هاي استراتژيك، حمايت‌هاي مالي و سازماندهي همايش‌ها قلب پژوهش‌هاي اروپا در اپتيك و الكترونيك به شمار مي‌آيد. علاوه بر جوايز اصلي نامبرده در بالا، اين نهاد همچنين به دستاوردهاي پژوهشگران جوان جايزه‌ي فرنل و جايزه‌ي دانشجوي دكترا را اهداء مي‌كند كه به زودي اعلام خواهد شد. به سايت EPS QEOD سر بزنيد.

منبع

Two Prestigious Prizes in Quantum Electronics and Optics announced



نویسنده خبر: مریم ذوقی
کد خبر :‌ 1771

آمار بازدید: ۲۵۷
همرسانی این خبر را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید:
«استفاده از اخبار انجمن فیزیک ایران و انتشار آنها، به شرط
ارجاع دقیق و مناسب به خبرنامه‌ی انجمن بلا مانع است.»‌


صفحه انجمن فیزیک ایران را دنبال کنید




حامیان انجمن فیزیک ایران   (به حامیان انجمن بپیوندید)
  • پژوهشگاه دانش‌های بنیادی
  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشکده فیزیک دانشگاه تهران

کلیه حقوق مربوط به محتویات این سایت محفوظ و متعلق به انجمن فیریک ایران می‌باشد.
Server: Iran (45.82.138.40)

www.irandg.com