شرح خبر

در هشتم آگوست 2011 (17 مرداد ماه) سرن(CERN)[1] روش جدیدی را برای انجام یک پروژه محاسباتی، که توسط افراد داوطلب و به صورت عمومی صورت می‌گیرد، آغاز کرد (LHC@home). این روش برای اولین بار به کاربران داوطلب مشارکت در پروژه، این اجازه را می‌دهد تا در شبیه‌سازی‌های مربوط به برخورد پروتون‌ها در انرژی‌های بالا ( که در برخورد‌دهنده بزرگ هادرونی (LHC) در سرن اتفاق می‌افتد) همکاری کنند.

بنابراین هرکس که داوطلب شرکت در انجام جنین پروژه‌ای باشد، تنها با اختصاص دادن فضای مشخصی از کامپیوتر یا لپ‌تاپ شخصی خود به این برنامه، میتواند به فیزیکدان‌ها در تحقیقاتشان برای یافتن ذرات بنیادی جدید کمک کند. تحقیقاتی که نتایج آن‌ها در شکل‌گیری دیدگاه ما در مورد مبدأ جهانی که در آن زندگی می‌کنیم مؤثر خواهد بود.

در واقع این پروژه که اخیراً آغاز شده است، تنها مثالی است از پروژه‌های بسیاری که توسط مرکز علوم سایبری برای شهروندان، Citizen Cyberscience Centre [2]، انجام می‌شود.

سرگیو برتولوچی (Sergio Bertolucci) مدیر محاسبات علمی و تحقیقاتی در سرن تأکید می‌کند: "درست است که پروژه LHC@home یک فرصت عالی برای تشویق به همکاری عمومی در علم است، اما بیشترین منفعت آن عاید محققان کشورهای در حال توسعه میشود که منابع اطلاعاتی محدودی در اختیار دارند. کاربران حاضر در سایت می‌توانند به راحتی به منابع تحقیقاتی موجود دسترسی داشته‌باشند و به ارتقای آن‌ها کمک کنند و این دقیقاً همان چیزی است که ما قصد داریم در مرکز علوم سایبری برای شهروندان انجام دهیم."

علاوه بر این به عقیده فرانسیسکو پیزانو (Francesco Pisano)مدیرUNOSAT[3] ، نیروی تحقیقاتی بسیار عظیمی در این روش بکار گرفته میشود و شرکت در چنین پروژه‌هایی افراد را قادر می‌سازد تا در مراحل هیجان‌انگیز خلق یک تکنولوژی، که به صورت گروهی انجام می‌پذیرد، سهیم باشند. شکی نیست که تمامی افراد داوطلب در انجام پروژه نقشی حیاتی در این فرآیند ایفا می‌کنند.  

پیر اسپیرر (Pierre Spierer) معاون تحقیقاتی دانشگاه ژنو می‌گوید: "این همکاری یک حرکت مردمی است و این موضوع که نتها افراد حرفه‌ای قادر به انجام کارهای علمی هستند، را به چالش می‌کشد. او اعتقاد دارد با دادن ابزار درست، کمی انگیزه و یک آموزش آن‌لاین، میلیون‌ها نفر از افراد داوطلب و مشتاق می‌توانند در اکتشافات دانشمندان سهیم باشند."

هلن توروی (Helen Turvey) مدیر اجرایی مؤسسه خیریه شاتل‌ورد (Shuttleworth Foundation) با این نظر موافق است و می‌گوید: "اکنون زمان آن فرا رسیده است که منابع علمی را نه فقط به روی اروپا بلکه آفریقا و دیگر کشورهای در حال توسعه، بگشاییم. منافع تحقیقاتی این کار هم برای دانشمندان و هم برای کسانی که از آن‌ها استفاده می‌کنند بسیار زیاد خواهد بود و چیزی بهتر از این نیست که دانشمندان برای محققان عادی و داوطلب انجام پروژه، در یک فرآیند علمی بزرگ نقشی فعال در نظر بگیرند."

منبع:

CERN supports European Year of Volunteering through Citizen Cyberscience Centre,

Aug 8, 2011 

 

http://press.web.cern.ch/press/PressReleases/

Releases2011/PR13.11E.html



[1]  سازمان اروپایی پژوهش‌های هسته‌ایی(the European Organization for Nuclear Research)

[2]  هسته اصلی این مرکز تشکیل شده است از سرن، مؤسسه تحقیقات و آموزش سازمان ملل (UNITAR) و دانشگاه ژنو، که به منظور انجام پروژه‌های علمی به صورت داوطلبانه توسط کاربران، پایه‌گذاری شده‌است.

[3]  از زیر مجموعه‌های UNITAR که به بخش نرم افزاری ماهواره‌های عملیاتی مربوط می‌شود.



نویسنده خبر: راضیه ضامنی
کد خبر :‌ 350

آمار بازدید: ۲۴۲
همرسانی این خبر را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید:
«استفاده از اخبار انجمن فیزیک ایران و انتشار آنها، به شرط
ارجاع دقیق و مناسب به خبرنامه‌ی انجمن بلا مانع است.»‌


صفحه انجمن فیزیک ایران را دنبال کنید




حامیان انجمن فیزیک ایران   (به حامیان انجمن بپیوندید)
  • پژوهشگاه دانش‌های بنیادی
  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشکده فیزیک دانشگاه تهران

کلیه حقوق مربوط به محتویات این سایت محفوظ و متعلق به انجمن فیریک ایران می‌باشد.
Server: Iran (45.82.138.40)

www.irandg.com