شرح خبر
انجمن شیمی ایران اعلام کرد، هفته گذشته، پنج ناشر بین المللیAmerican Chemical Society, Brill, Elsevier, Wiley  وWolters Kluwer  به‌صورت ائتلافی، علیه بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی علمی ResearchGate، شکایتی قانونی را برای حذف مقالاتی که افراد دارای پروفایل در آن، بدون رعایت کپی رایت، روی این وبسایت بارگذاری کردند، به دادگاه ارائه دادند.
به بارگذاري متن مقالات در پروفایل‌های فردی، Self-archiving  گفته می‌شود. از آنجا که شبکه‌های اجتماعی علمی همانند ResearchGate ،Linkedin  و ... در بخش Terms and Conditions خود، مسئولیت بارگذاري غیرقانونی فایل مقالات چاپ شده را به نحوی از خود سلب کرده و بر عهده نویسنده مقاله گذاشته‌اند، از همکاران گرامی خواهشمند است چنانچه فایل pdf مقالات چاپ شده خود که طبق نتیجه روش بررسی ارئه شده در ذیل، بارگذاري متن کامل آنها در پروفایل‌های شخصی، مجاز نیست، را در پروفایلهای خود بارگذاري کرده‌اند، آنها را حذف کرده و لینک خلاصه مقاله از وبسایت مجله را بارگذاري کنند. طبیعی است کسی که به‌دنبال مقاله شماست در صورتی که دسترسی قانونی به آن مجله داشته باشد می‌تواند متن کامل مقاله شما را مشاهده و دانلود کند و اگر دسترسی به متن کامل آن نداشته باشد، می‌تواند به‌صورت شخصی با ایمیل، از شما درخواست کند مقاله را برایش بفرستید.
از آنجا که در محیط دانشگاه، به دلیل اشتراک پایگاه‌ها، ممکن است متن کامل مقالات به‌راحتی در دسترس قرار گیرد، برای اطمینان از اینکه مجاز به بارگذاري فایل مقالات خود در پروفایل‌هایی همانند ResrachGate هستید یا نه، لطفا عنوان مجله را در وبسایت http://www.sherpa.ac.uk/romeo/search.php جستجو کنید و با توجه به راهنمای آن وبسایت، که مجلات را از نظر مجاز بودن بارگذاري مقالات آنها در پروفایل‌های شخصی، با کدهای رنگی اشاره شده در فایل پیوست، طبقه‌بندی کرده، اقدام فرمائید.
حداقل، پیامد سوء بارگذاري غیرمجاز متن کامل مقالات در این پروفایل‌ها، می‌تواند ورود نام نویسندگان به لیست سیاه ناشرین و عدم پذیرش مقالات آنان به دلیل "عدم رعایت اخلاق انتشار" در مجلاتی باشد که توسط این ناشرین چاپ می‌شود.

وبگاه انجمن شيمي ايران www.ics.ir
https://telegram.me/joinchat/C7ZeOzws90gjhFN1Dzg1Xg



نویسنده خبر: سمانه کیایی
کد خبر :‌ 2313

آمار بازدید: ۲۵۱
همرسانی این خبر را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید:
«استفاده از اخبار انجمن فیزیک ایران و انتشار آنها، به شرط
ارجاع دقیق و مناسب به خبرنامه‌ی انجمن بلا مانع است.»‌


صفحه انجمن فیزیک ایران را دنبال کنید




حامیان انجمن فیزیک ایران   (به حامیان انجمن بپیوندید)
  • پژوهشگاه دانش‌های بنیادی
  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشکده فیزیک دانشگاه تهران

کلیه حقوق مربوط به محتویات این سایت محفوظ و متعلق به انجمن فیریک ایران می‌باشد.
Server: Iran (45.82.138.40)

www.irandg.com