ماهواره فضایی اسپیتزر Spitzer Space Telescope  هفت سیاره صخره ای شبیه زمین را به دور یک ستاره کوتوله سرد به نام TRAPPIST-1 که در فاصله 40 سال نوری از ما واقع است را کشف کرده است.

شکل واره ای از منظمه سیاره ای TRAPPIST-1

(Courtesy: NASA/JPL-Caltech)

این خبر هیجان انگیز که در کنفرانس خبری ناسا، چهارشنبه 22 فوریه اعلام شد خبر از کشف یک مجموعه سیاره ای دیگر را در کهکشان راه شیری داد. اما این خبر متفاوت تر و هیجان انگیزتر از مشابه های گذشته خود بود، زیرا علاوه بر این که تعداد 7 سیاره فراخورشیدی در یک منظومه پیدا شده است، سیارات  کشف شده زمین گون نیز هستند و حتی 3 سیاره نیز در ناحیه قابل زیست این منظومه قرار دارند.

همان گونه که از نام آن پیدا است، ناحیه قابل زیست یک منظومه سیاره ای،  فاصله ای از ستاره مادر  است،  که در آن آب می تواند به صورت مایع وجود داشته باشد. از آن جایی که ستاره  TRAPPIST-1  کم نور می باشد، فاصله قابل زیست آن بسیار نزدیک تر از فاصله زمین تا خورشید (یک واحد نجومی) است. نزدیکتر بودن این فاصله این امکان را می دهد که با روش گذر( کم شدن نور ستاره مادر به دلیل عبور سیاره) پی به وجود این سیارات ببریم.

سوال هیجان انگیز بعدی این است که آیا این سیارت شرایط جوی مناسبی برای حیات دارند یا خیر؟ پیدا کردند ردهای حیاتی مانند آب و متان می تواند جواب گو این سوال باشد.

البته نکته جالب دیگر، آن که داستان منظومه مرتبط با TRAPPIST-1 به دو سال پیش بر می گردد. کشف سه سیاره در این سیستم منظومه ای با تلسکوپ  0.6 متری تمام خودکار بلژیکی ها به نام

Transiting Planets and Planetesimals Small Telescope / TRAPPIST   در رصدخانه لاسیا شیلی انجام شد. سپس این ستاره با استفاده از تلسکوپ VLT   و تلسکوپ فضایی اسپیتزر  مورد مطالعه قرار گرفت و چهار سیاره جدید نیز به این مجموعه اضافه شد.

در هر صورت این کشف اخترفیزیکدان ها را بیش از پیش متقاعد خواهد کرد که  تعدادسیارات زمین گون که در منطقه قابل زیست منظومه خود باشند قابل توجه است. حال سوال و گام بعدی در کنار کشف زمین های جدید، پیدا کردن حیات است.

و شاید نادقیق نباشد که اذعان کنیم که هفت سیاره شگفت انگیز TRAPPIST-1 نقطه عطفی است در مسیر کشف کیهان مملو از حیات!

منابع خبری دیگر در مورد این کشف:

وبگاه رسمی تلسکوپ فضایی اسپیتزر

مجله نیچر